zacznijmy od tego, że zaistenienie ostrego w szerszych kręgach nie miało wiele wspólnego z występami na meskim graniu, ostr już te kilka lat wcześniej miał występy w trójce, chyba płytę z sofą, artykuły w wyborczej o nim i generalnie renomę "inteligentnego rapu", jeżeli miałbym wskazywać punkt zwrotny to chyba hoolyłódź, gdzie uderzał w proto-fajnopolacki ton jechania po pisie, lepperze, giertychu, itd. w okresie ich pierwszych rządów, to mu pewnie zapewniło dostęp do opiniotwórczych pism, na których kanwie miał również mesko graniową publikę. abradab, to też raczej bazował na kalibrze, który miał bardzo szeroką, eklektyczną publikę.Michakraw pisze: ↑27 sty 2022, 20:34Spoiler
Wszystko co podajecie to płyty / utwory, które zagościły w świadomości środowisk innych niż HH. Spróbuję z innej strony
Rasmentalism w 2013 wydali ZMNH, płytę dobrze przyjętą, mało znaną poza środowiskiem HH. I chociaż ostatni singiel "Gdzie jest M.?" przebijał się już trochę poza środowisko, to mam wrażenie, że w latach 2015 zaczęło się dziać coś innego. Po kolei
Przedsmak (2010-2015):
Męskie Granie - Abradab, O.S.T.R.
Szczyt popularności Step Records - jeżeli słuchałeś rapu w tych latach (Spotify nie był jeszcze aż tak popularny) to Step był wszędzie.
Zmiana kluczowa (2015-2018):
Męskie Granie 2016 z O.S.T.R. w MGO, na płycie Mes i bodajże Molesta
Miuosh nagrywa z artystami z Męskiego Grania
Eksplozja popularności Quebonafide - Egzotyka
i moim zdaniem najważniejsze, a nie wymienione ani razu, pewnie dlatego, że nie zrobiło komercyjnego sukcesu
Flirtini vol.3 i vol. 4 z polskimi artystami (Podsiadło, Wieniawa)
Albo Inaczej - Wodecki śpiewający Peję
Zwróćcie chociażby uwagę na to, że w 2015 została znowu wydzielona kategoria rap/hip hop na fryderykach
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fryderyki ... -hop/R%26B
Chyba szczyt popularności WBW?
Czas po 2018:
Rapujący youtuberzy,
SB Maffija z Bedoesem,
Raperzy żyjący jak influencerzy
Płyta Quebonafide z: Daria Zawiałow, Dawid Podsiadło, Mrozu (wiem, Mrozu był na płycie Tede w 2010, ale Mrozu 2010 to inna liga niż Mrozu 2020 i inny fanbase)
Mata,
itd.
inna sprawa, że te wszystkie miuoshe, ostre (ja nie wiem czy oni w ogóle specjalnie kooperują z innymi raperami), to wraz z tymi współpracami częsciowo zaczęły się odcinać od polskiego hip-hopu, i ten flirt z tą publiką nie przekładał się na całą scenę. jeżeli mówimy o rzeczach przekładających się na całą scenę, to tylko i wyłacznie możemy mówić o zjawiskach mocno masowych czyli generalnie taconafide, a raczej jak wcześniej napisałem, zmiany układu sił na rynku medialnym, gdzie youtube i liczby generowane na nim są już nie do zlekceważenia. jeśli w top10 spotify najczesniej sluchanych artsyów w pl jest 9 raperów i sanah, to nie da się tego pominać, na youtube jeśli na karcie na czasie jeśli jest jakas muzyka to właśnie będą to jacyś raperzy, to też trudbo to pomijać,