Moje przygody z tunem sa dość ograniczone bo sam mixuje tylko prevki ale coś się mogę wypowiedzieć.
PROGRAMY
1. Super prosty dla mega początkujących - Voloco
Apka na telefon, nawijasz i automatycznie dostajesz (dość inwazyjnie) zmixowany wokal. Bardzo przydatne do freestyli, przesluchania sobie jak brzmialoby to mniej wiecej- niestety w 99% przypadkow tune nie nadaje się niestety do finalnych kawałków, raz że średnio masz możliwość pracy na wielu sciezkach, dwa ze niewiele możesz zmienić, ale szybkość pracy na tym jest fajna przy etapie tworzenia koncepcji numeru.
2. Audacity- ja sie odbiłem niestety, nie mój klimat, UI jest koszmarny moim zdaniem
3. Reaper- to jest moim zdaniem potężna alternatywa, teraz na tym pracuje i nie spotkałem jeszcze tak zawaansowanego programu, mnóstwo możliwości bez przymusu płacenia kosmicznych kosztów na wejściu
4. Logic/Garage Band- alternatywa moim zdaniem dla Reapera dla posiadaczy Maca, potężny tool ale crashuje sie niestety mega często
5. Cubase- nie mam obycia ale z tego co pamietam większość polskich raperów których poznałem w tym właśnie pracuje, Egzotyka w tym była robiona np o ile pamiętam dobrze
EFEKTY:
Na początku najlepiej jest obejrzeć tutorial. Serio, na yt roi się od "how to sound like post malone/drake/lil uzi vert" itp itd. Jeśli złapiecie podstawy tego, jakie efekty co robią w dzwięku który chcecie wypracować, łatwo potem zmodyfikować wartości w wokalu który macie tak żeby bardziej pasował do Waszego kawałka. Tu minusem jest to, że nie są to identyczne efekty w każdym z ww. programów więc najlepiej zastanowić się nad tym, jak to jest robione w programie który wybraliście (dlatego np. audacity jest cięzkie bo ja np. mało tutoriali widziałem do niego).
1. Equalizer- to na prawie każdej ścieżce wrzucam, zasadniczo ten plug-in wycina ekstremalnie wysokie/niskie dzwięki tak żeby Wasz numer brzmiał bardziej naturalnie. Więcej na ten temat tu:
http://www.roland.co.uk/blog/how-to-use-eq/
2. Compressor- niewielka zmiana, często łatwo jej nie zauważyć, ale moim zdaniem ważna. Wycina różnice między najgłośniejszym/najcichszym punktem numeru przez to dzwiek brzmi profesjonalniej. Więcej tu:
https://www.dawsons.co.uk/blog/what-is-a-compressor
3. Reverb- ma to sprawić efekt jakby dzwięk odbijał się w przestrzeni, też moim zdaniem obowiązkowo na każdej ścieżce, z ilości dostępnych opcji potem wybrać najbardziej Wam pasujący
4. Delay- lekkie opóżnienie ścieżki, potrafi zdziałać cuda ale raczej na podbitce, kręcić na tym można efekt echa
5. Pitch correction (np. Antares, chociaż ja używam MAutoPitch)- to jest (stosunkowo) trudne w obsłudze, trzeba znalezc klucz dobrze, łatwo wyciągnąć fałszywy ton ale zasadniczo jeśli wiecie co chcecie zrobić to to jest najlepsza opcja. Dla mnie bazy bitów/automatyczne znajdowanie klucza jest często omylne i działa na poziomie Voloco, bo uśrednia na przestrzeni całego numeru a może instrumental znacząco się zmieniać. Raczej lepiej na tym wyciągać brzmienia bliższe Duchowi niż Bedoesowi, do agresywnych trapów lepszy jest:
6. T-Pain effect- to jest taki plugin od izotope, zasadniczo odpowiedzialny za brzmienie wczesnego Solar/Białas np (bardzo wyrazisty autotune). Prosty w obsludze i ja bym się raczej z tym bawił jeśli chcecie tworzyć numer samochody wybuchy ataki.
Nie jestem w żadnej mierze ekspertem, moim numerom też daleko do ideału więc zapraszam do dyskusji ale może komuś to pomoże.
W pracy z efektami zorientowałem się też, że jeśli chcecie zrobić mocny mix to klasyczny styl nagrywania (1 ścieżka zwrotki, 2 ścieżki podbitek na zwrotce/lewo/prawo, 2 ścieżki refrenu podbity cały) średnio działają, lepiej dostosować to do tego co chcecie tnąc to troche inaczej (z tego co wiem PNL nagrywaja kilka/kilkanaście ściezek na sobie żeby uzyskać dzwięk w numerach.