Bas, czyli weź koleżko już nie fałszuj
Moderator: gonny_trebor
Bas, czyli weź koleżko już nie fałszuj
dzięki 3x panowie wyżej za konkretne opinie. trzeba będzie nad basiwem popracować bo chyba piąty bit z rzędu, gdzie coś nie siedzi z basem a biorę w tym udział od sześciu edycji, także nie jest dobrze
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
@niuhniuh bas nie jest fajnym przyjacielem . Moim na pewno nigdy nie był i wciąż zdarza się, że mam z nim problemy. Po ogłoszeniu wyników też zrobię analizę wszystkich beatów, bo chyba wszystkim zależy na takich opiniach.
Moje drillowe beaty:
https://www.youtube.com/channel/UCRXfQ_ ... yPQ/videos
https://www.youtube.com/channel/UCRXfQ_ ... yPQ/videos
- KillerCroc
- Posty: 2204
- Rejestracja: 02 maja 2019, 18:45
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
O, widzę że dyskusja o mojej pięcie achillesowej. W sumie to zapytam tutaj, czy macie może jakieś tipy do linii basowych? Nie chodzi mi o tworzenie od zera etc. bo to wiadomo, że dość indywidualna kwestia zależna w dużej mierze od tego jak ktoś pracuje ale takie bardziej wskazówki na co zwrócić uwagę etc.
Gdybym urodził się gdzieś indziej miałbym szansę...
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
dobre pytanie, podłączam się.
Żeby nie fałszowało zawsze robiłem tak, że dawałem lowpass na już pocięty sampel, tak żeby zostawał sam bas. Wtedy to nagrywałem i dawałem w FLowskim Edisonie opcję Detect Pitch Regions. Z tym, że (jak słychać) często to zawodzi i pokazuje nuty znikąd, które nijak się mają do pitchu sampla. Poza tym, to bardzo czułe narzędzie i jeżeli nie usuniecie absolutnie wszystkich wyższych (od basu) częstotliwości, to wam wyjdą jakieś głupoty. Od pokazywania tonacji jest jeszcze niby Newtone, od którego jednak trzymam się daleko, bo więcej niż dużo razy mi scrashował FLa. Na YT też polecali osobną aplikację, KeyFinder, ale ta też często pokazuje jakieś bzdury. Macie jakieś lepsze sposoby? Czy trzeba po prostu wytrenować ucho.
Żeby nie fałszowało zawsze robiłem tak, że dawałem lowpass na już pocięty sampel, tak żeby zostawał sam bas. Wtedy to nagrywałem i dawałem w FLowskim Edisonie opcję Detect Pitch Regions. Z tym, że (jak słychać) często to zawodzi i pokazuje nuty znikąd, które nijak się mają do pitchu sampla. Poza tym, to bardzo czułe narzędzie i jeżeli nie usuniecie absolutnie wszystkich wyższych (od basu) częstotliwości, to wam wyjdą jakieś głupoty. Od pokazywania tonacji jest jeszcze niby Newtone, od którego jednak trzymam się daleko, bo więcej niż dużo razy mi scrashował FLa. Na YT też polecali osobną aplikację, KeyFinder, ale ta też często pokazuje jakieś bzdury. Macie jakieś lepsze sposoby? Czy trzeba po prostu wytrenować ucho.
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
Mam kilka patentów:
- w przypadku granych rzeczy szukam po prostu "roota" zgodnego ze skalą użytą w piosence. Posiłkuje się też tym narzędziem: scales-chords.com
- (w przypadku samplowania) jak chcę po prostu wrzucić swój bas zamiast dołu sampla, to badam częstotliwości tego dołu i przypisuje odpowiedni klawisz. Używam np. tego dla ułatwienia: https://mwguitars.files.wordpress.com/2 ... -chart.png lub ostatnio więcej pracuję z EQ od Voxengo.
- w przypadku samplowania, jeśli chcę ułożyć nową linię melodyczną, to łącze te dwa podejścia. Wtedy dodatkowe melodyjki basowe ograniczam dostępnymi nutami w danej skali. Czasem zdarzy się niestety fałsz, który odnotowuje po jakimś czasie jak już ochłonę po bicie.
Jeśli bas nie będzie grał, to możemy wszyscy iść do domu, niestety. A, no i jeszcze strojenie sampla lub basu, też to robię czasem by dopasować harmonię.
elo
- w przypadku granych rzeczy szukam po prostu "roota" zgodnego ze skalą użytą w piosence. Posiłkuje się też tym narzędziem: scales-chords.com
- (w przypadku samplowania) jak chcę po prostu wrzucić swój bas zamiast dołu sampla, to badam częstotliwości tego dołu i przypisuje odpowiedni klawisz. Używam np. tego dla ułatwienia: https://mwguitars.files.wordpress.com/2 ... -chart.png lub ostatnio więcej pracuję z EQ od Voxengo.
- w przypadku samplowania, jeśli chcę ułożyć nową linię melodyczną, to łącze te dwa podejścia. Wtedy dodatkowe melodyjki basowe ograniczam dostępnymi nutami w danej skali. Czasem zdarzy się niestety fałsz, który odnotowuje po jakimś czasie jak już ochłonę po bicie.
Jeśli bas nie będzie grał, to możemy wszyscy iść do domu, niestety. A, no i jeszcze strojenie sampla lub basu, też to robię czasem by dopasować harmonię.
elo
Moje drillowe beaty:
https://www.youtube.com/channel/UCRXfQ_ ... yPQ/videos
https://www.youtube.com/channel/UCRXfQ_ ... yPQ/videos
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
Szyfr złamany. Lecę rozbijać ścieżki na ślady.. Powiedzmy, że te wtyczki to kosmos.. Co jeśli te stworzone do zabawy optycznej, mają wszystko to samo ale w innej formie? Czy z lektur na Twoim blogu, można wynieść cząstkę logiki.. @BoomGap ? Potrzebuje czasu, dużo i masywnie upchanego.
Spoiler
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
to co kolega wyżej powiedział, dzięki Gap za rady.
no dobra, nie wiem co powiedział kolega wyżej
no dobra, nie wiem co powiedział kolega wyżej
-
- Posty: 109
- Rejestracja: 27 maja 2019, 1:16
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
Jestem w szoku, że piszecie o jakichś programach do szukania nut w samplach. To gruba przesada, muzyka ma być płynna, na pewno ucho jest o wiele bardziej skuteczne niż jakaś aplikacja i jej elektroniczne procesy. Tak jak niuhniuh napisał - trzeba wytrenować ucho w takim wypadku. Najbezpieczniejszą i skuteczną opcją uniknięcia fałszu w bassie, jeśli naprawdę nie słyszysz w jakiej tonacji jest sampel, jest podbicie dolnych częstotliwości sampla na maksa, w jakimś equalizerze, np EQUO we Frutce (oczywiście tymczasowo w celu usłyszenia jak wydobywa się bass). Następnie tak słuchając tego co się wydobywa, po prostu cierpliwie ułóż bass aż tonacja nut będzie identyczna jak ta wydobywająca się z sampla. Oczywiście, istnieje 1%, że w oryginale coś fałszuje, ale takie coś raczej się nie zdarza. Również czasem jest sytuacja, że sampel jest źle zgrany z winyla i jest w złej tonacji, dla której nie istnieje nuta. Wtedy należy tonację sampla dostosować tak, aż będzie grał w tonacji nuty bassu, np. poprzez przekręcenie pokrętła pitch 50 centów w tą czy w tamtą stronę. Jest to rzemieślnictwo, może i czasochłonne, ale na pewno lepsze to na początek niż jakieś improwizowanie, gdy się nie ma wyczucia nut, a już bankowo lepsze niż korzystanie z jakiśch programów, muzyka ma być płynna i nie można jej losu pozostawiać jakiejś aplikacji. I nie zawsze jest tak, że tylko jedna nuta jest prawidłowa. Wszystko zależy od akordu, przykładowo, gdy akord, który samplujecie składa się z 3 nut (jakiś James Brown wcisnął 3 klawisze na pianinie i użył jakiegoś tam akordu major, w kawałku, który samplujesz), wtedy 3 nuty mogą być ok, ale też nie muszą, wszystko zależy od tego jak głośno zostały zagrane i po prostu czasem trzeba wyczucia i dobrego smaku. Nie róbcie bassu na szybko i na odwal tylko poświęccie temu trochę czasu, upewnijcie się, że nuta, którą wciskacie to ta sama, która wybrzmiewa, szukajcie aż będziecie pewni, że to ta sama. Jeszcze jedno, nie samplujcie bassu i nie próbujcie go układać w tonacji na podstawie jednej próbki w jednej tonacji, zawsze w pewnym momencie dwie nuty w górę lub w dół próbka będzie fałszować i straci jakość, użyjcie jakiegoś VST, już nawet legendarnego plastikowego BooBass czy 3oscx z Fruity Loops.
Dużo bitów znajdziesz tutaj: https://www.youtube.com/channel/UCl9nlL ... 2qavLFU7Wg
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
Spoiler
nitrobeatz pisze: ↑20 cze 2020, 6:47 Jestem w szoku, że piszecie o jakichś programach do szukania nut w samplach. To gruba przesada, muzyka ma być płynna, na pewno ucho jest o wiele bardziej skuteczne niż jakaś aplikacja i jej elektroniczne procesy.
Spoiler
nitrobeatz pisze: ↑20 cze 2020, 6:47 Tak jak niuhniuh napisał - trzeba wytrenować ucho w takim wypadku. Najbezpieczniejszą i skuteczną opcją uniknięcia fałszu w bassie, jeśli naprawdę nie słyszysz w jakiej tonacji jest sampel, jest podbicie dolnych częstotliwości sampla na maksa, w jakimś equalizerze, np EQUO we Frutce (oczywiście tymczasowo w celu usłyszenia jak wydobywa się bass). Następnie tak słuchając tego co się wydobywa, po prostu cierpliwie ułóż bass aż tonacja nut będzie identyczna jak ta wydobywająca się z sampla.
Spoiler
Również czasem jest sytuacja, że sampel jest źle zgrany z winyla i jest w złej tonacji, dla której nie istnieje nuta. Wtedy należy tonację sampla dostosować tak, aż będzie grał w tonacji nuty bassu, np. poprzez przekręcenie pokrętła pitch 50 centów w tą czy w tamtą stronę. Jest to rzemieślnictwo, może i czasochłonne, ale na pewno lepsze to na początek niż jakieś improwizowanie, gdy się nie ma wyczucia nut,
Spoiler
I nie zawsze jest tak, że tylko jedna nuta jest prawidłowa. Wszystko zależy od akordu, przykładowo, gdy akord, który samplujecie składa się z 3 nut (jakiś James Brown wcisnął 3 klawisze na pianinie i użył jakiegoś tam akordu major, w kawałku, który samplujesz), wtedy 3 nuty mogą być ok, ale też nie muszą, wszystko zależy od tego jak głośno zostały zagrane i po prostu czasem trzeba wyczucia i dobrego smaku
Spoiler
Jeszcze jedno, nie samplujcie bassu i nie próbujcie go układać w tonacji na podstawie jednej próbki w jednej tonacji, zawsze w pewnym momencie dwie nuty w górę lub w dół próbka będzie fałszować i straci jakość, użyjcie jakiegoś VST, już nawet legendarnego plastikowego BooBass czy 3oscx z Fruity Loops.
No ale tak jak pisałem wyżej, zdarza się, że wychodzi wielka sraka z tego wszystkiego.
@gonny_trebor czy możesz wszystkie posty o basie przenieść do nowego wątku? Chyba zwykły użytkownik nie zrobi tego.
Moje drillowe beaty:
https://www.youtube.com/channel/UCRXfQ_ ... yPQ/videos
https://www.youtube.com/channel/UCRXfQ_ ... yPQ/videos
- gonny_trebor
- Moderator
- Posty: 4452
- Rejestracja: 17 kwie 2019, 10:13
- Lokalizacja: 9 wzgórzy
Re: SLIZGAWKA BEAT BATTLE #14 - Głosowanie
zrobione
ode mnie pytanie trochę z innej beczki - jak wytrenować ucho, by rozróżniać co jest fałszem, a co nie?
ode mnie pytanie trochę z innej beczki - jak wytrenować ucho, by rozróżniać co jest fałszem, a co nie?
ŚLIZGAWKA BEAT BATTLE #76 - Sampel
Niech jedzenie będzie lekarstwem, a lekarstwo - pożywieniem
>>> KINO ŚLIZGAWKOWE <<<
Niech jedzenie będzie lekarstwem, a lekarstwo - pożywieniem
>>> KINO ŚLIZGAWKOWE <<<
Re: Bas, czyli weź koleżko już nie fałszuj
odpuść puryzm. Liczy się efekt końcowy, a nie to czy użyłem metody nr 1, 2 czy 3. Oczywiście tak, najlepszym narzędziem do tego typu spraw jest ucho, ale skoro mamy do dyspozycji taką technologię to czemu by nie korzystać? Nie ze stuprocentowym zaufaniem, ale jako dodatek.nitrobeatz pisze: ↑20 cze 2020, 6:47 Jestem w szoku, że piszecie o jakichś programach do szukania nut w samplach. To gruba przesada
Za rady dzięki, trzeba będzie bardziej cierpliwie podchodzić do basu.
Re: Bas, czyli weź koleżko już nie fałszuj
Ja to zawsze gram na pianinie na wysokich częstotliwościach i skoro to śmiga to potem podkładam obniżona o oktawę melodie pod nastrojony bas (polecam Newtone), ale jak widać po opiniach to też zdarza się fałsz u mnie.
Re: Bas, czyli weź koleżko już nie fałszuj
Podbiję wątek. Jak słuchacie melodii to nucicie, czy próbujecie sylab? Naturalnie, że filtrowanie i podbicie bass to jakieś rozwiązanie, ale wątpliwie kreatywne.