Mikrofon

Dział przeznaczony dla osób zajmujących się produkowaniem muzyki. Porady, dyskusje oraz wskazówki techniczne.

Moderator: gonny_trebor

Awatar użytkownika
KillerCroc
Posty: 2204
Rejestracja: 02 maja 2019, 18:45

Re: Mikrofon

Post autor: KillerCroc »

To jest bardzo indywidualny temat, zależny w od budżetu, metrażu pomieszczenia, konstrukcji ścian itp.

Szczerze mówiąc to są dwie opcje, jedna z nich to gotowe rozwiązania w postaci dyfuzorów akustycznych albo paneli a drugą jest ogarnięcie sobie kogoś kto się tym zajmuje fachowo, jakiejś firmy od izolacji akustycznej. Przyjdzie fachowiec, posprawdza co i jak, sprawdzi jak masz rozmieszczony sprzęt i jakie kroki są wymagane żeby wszystko grało jak trzeba. Najtańszą opcją DIY są już legendarne pojemniki od jajek bo kształt piramidki pomaga zniewelować efekt pogłosu. Tak jak mówię, nie ma tutaj gotowego rozwiązania, najlepiej odezwać się do jakiejś firmy albo jakiegoś fachowca na forum który pomoże doradzić co i jak, ja nie jestem ani trochę w tym temacie kompetentny. Jeśli zdecydujesz się sam zakupić i zamontować panele to warto się rozejrzeć za firmą która ma produkty dobrej jakości, takie najtańsze panele piankowe z reguły się sypią i pylą, więcej z nimi problemów niż pożytku tak naprawdę mimo, iż wydaje się że to tylko kawałek gąbki.

Dużo ludzi decyduje się na nagrywanie w szafach, w większości są to pomysły nie trafione bo nie każda szafa się nada do czegoś takiego, takie rzeczy jak ubrania, materace, poduszki etc. pochłaniają częstotliwości, na filmikach z obecnego hot16 było widać jak np. Kęki nawija w pomieszczeniu całkowicie zawalonym materacami właśnie z tego powodu.

Możliwe że kolega Addicted ci wyjaśni więcej albo uzupełni/poprawi to co ja napisałem.

btw. co rozumiesz przez to że to razem nie gra? Zła jakość dźwięku, szumy, co dokładnie jest nie tak?
Gdybym urodził się gdzieś indziej miałbym szansę...
befree
Posty: 81
Rejestracja: 08 cze 2020, 17:49

Re: Mikrofon

Post autor: befree »

Dzięki za rady, może się zdecyduję na tego fachowca. Problem z moim Rode polega na tym, że nawet po zrobieniu miksu w DAW dźwięk jest dosłownie taki jakby był nagrywany na słuchawkach do Skype, więc obwiniam tylko brak odpowiedniej akustyki w pomieszczeniu. Zorientuję się ile kosztuje fachowiec, jeśli nie to może metodami DIY zrobię sobie jakąś kabinę wyłożoną panelami. Lubię sobie od czasu do czasu coś ponagrywać ale nie chcę też poświęcać całego pokoju i dostosowywać go do tej jednej czynności
Awatar użytkownika
Addicted
Posty: 1789
Rejestracja: 11 maja 2019, 10:44

Re: Mikrofon

Post autor: Addicted »

@befree

Obejrzyj sobie to:

https://www.youtube.com/watch?v=LXTE7K3zoFU

https://www.youtube.com/watch?v=HT339M22qIQ

https://www.youtube.com/watch?v=w5yvQNmczhQ

i na pewno nieco Ci to rozjaśni sytuację odnośnie akustyki w pomieszczeniu.
Nerwowy
Posty: 176
Rejestracja: 23 cze 2020, 17:31

Re: Mikrofon

Post autor: Nerwowy »

Już tak poza budżetem, jako trzeci podbiję tutaj Shure SM7B. Przy jednej z szesnastek ostatnio zrobił na mnie świetne wrażenie.

Z czegoś tańszego jeszcze niewymienionego, może T.Bone SC 420 i wyższe, np. 440, do 450 włącznie. Ale to bardzo jasne mikrofony. Ogólnie w tej cenie brzmienie jednak zaskakuje. Tanio na OLXach potrafią być. Różnie może być jednak do rapu.
Ostatnio zmieniony 09 maja 2021, 23:10 przez Nerwowy, łącznie zmieniany 1 raz.
opierdalachi
Posty: 19
Rejestracja: 11 paź 2019, 11:35

Re: Mikrofon

Post autor: opierdalachi »

KillerCroc pisze: 11 cze 2020, 12:54 Jasne że lepiej dopłacić ale po co ci tak na dobrą sprawę 2i2 skoro masz taki mikrofon jak NT1-A? A solo zawsze można sprzedać bo ten sprzęt jest chodliwy mimo wszystko

Też słyszałem same pozytywy co do SM7B i planuje go kiedyś zakupić razem z ampem w postaci cloudflitera CL-1, ponoć świetne combo
Z tego co czytałem to sm7b to dynamiczny a do nagrywek należy używać pojemnościowego? Ktoś jest w stanie wyjaśnić lub wyprowadzić z błędu?
Sotnikov
Posty: 471
Rejestracja: 01 cze 2019, 23:46

Re: Mikrofon

Post autor: Sotnikov »

Bzdura, normalnie se nagrywasz wokal na tym mikrofonie, jedyne czego wtedy potrzebujesz, to bardzo dużego wzmocnienia sygnału.
nigdyniebralemkoksu
Posty: 194
Rejestracja: 22 maja 2019, 17:09

Re: Mikrofon

Post autor: nigdyniebralemkoksu »

Panie, ja ostatnio miałem tego SM7B na 2 dni i petarda to jest. Nagrywasz w pokoju, nie ma echa no i najważniejsze, że te wszystkie syczące głoski w ogóle się nie wybijają. Nie trzeba deesera używać. Kupię sobie to niedługo. Jak porównam z Rode NT2A to Rode jakby V zbierał, a ten Shure mocno środek. Mogę podesłać próbki Rode vs Shure.
opierdalachi
Posty: 19
Rejestracja: 11 paź 2019, 11:35

Re: Mikrofon

Post autor: opierdalachi »

A jaki interface miałeś z tym shurem? Próbki też chętnie obadam
Nerwowy
Posty: 176
Rejestracja: 23 cze 2020, 17:31

Re: Mikrofon

Post autor: Nerwowy »

Na stronie sklepu Neumann zazwyczaj mają różne próbki z mikrofonów, które sprzedają.

Jeśli już jesteśmy przy temacie majków z budżetem w okolicach bardziej sufitu, to kiedyś ciekawym projektem mikrofonu zajmował się Marek Walaszek. Trafiłem na niego po miksie/masterze drugiego albumu JWP i jest długi wywiad z nim, gdzie min. o tym opowiada. Chodziło w skrócie właśnie o stworzenie mikrofonu specjalnie dla języka polskiego, a który nie byłby taki wrażliwy na nasze dźwięki. Być może nawet projekt jest skończony i wart uwagi.
Nerwowy
Posty: 176
Rejestracja: 23 cze 2020, 17:31

Re: Mikrofon

Post autor: Nerwowy »

Dodam jeszcze coś od siebie.

SM7B wymaga porządnego interfejsu, co przy tym mikrofonie jest niezbędne, bo jest niezwykle wybredny. Po prostu jest cichy.
Inaczej lepiej dać sobie spokój, bo szum drażni przy miksach i do często zawęża pole manewru. Ale jak już brzmi dobrze, to naprawdę pokazuje pazur, i można nadawać mu dowolną fakturę dźwięku, czy ma być jasno, czy ciemno, to zależy od Was, bo świetnie reaguje na obróbkę. Sam w sobie jest dość neutralny, nie za jasny jak większość tanich mikrofonów, z którymi bywają problemy.
Przykładowo do popularnego DBX 286s przyda się Fethead, który będzie miał wpływ na brzmienie, ale raczej pozytywne. Wzmocni sygnał i załagodzi problemy z szumami, ale tutaj przy SM7B nie tylko z DBX oczywiście Fethead się przyda. Można jeszcze wspomnieć o droższej alternatywie w postaci Cloudliftera. Niekoniecznie lepszej. Jednak wprowadzającej mniej szumu, i więcej koloryzowania. Zdania w kwestii porównań obu są podzielone, ale do SM7B z drobnym wskazaniem na Fethead. Przykładowo ponoć dobry zestaw do głośnych wokali w metalu progresywnym:
Shure SM7-FetHead-Aurora Audio GTQ-Slate Dragon

"Zamienniki SM7B"

SM57 - który choćby po zwykłym podniesieniu 250Hz brzmi w podobny sposób do SM7B, tylko tam góra nie jest tak dobra, choć out of the box jest jej więcej, ale w większości trzeba mu założyć popfilter lub A81WS, bo mogą być problemy z głoskami plozywnymi.

Nawet jeśli nie, to i tak uważam, że SM7B naturalnie jest lepszym wyborem, bo wysokich tonów nawet jak jest mniej, to i tak są lepszej jakości, a po obróbce i tak SM7B jest lepsze.
Pytanie brzmi, czy faktycznie każdy potrzebuje od razu SM7B. Oba te mikrofony mają podobną konstrukcję kapsuły, stąd podobieństwa brzmieniowe. SM57 na tle SM7B lepiej nadaje się IMHO do instrumentów, ale tu kolejny raz po obróbce różne rzeczy mogą wyjść. Uwaga na podróbki. Transformer(less) mod
https://youtu.be/coZOw8rFsbI
Większość tańszych klonów nie ma transformera, i wtedy brzmią podobnie do tego moda. Także jeśli bardziej Ci się podoba takie brzmienie, może zwyczajnie lepiej kupić klona.

Tańsze klony SM57 - Behringer SL 75C (nie ma transformera, ale ma świetny dół w porównaniu do PDMIC78, nadal gorszy od SM57), OSP DL-330 (ma transformer), SKP Pro57, Subzero szm-10, t.bone MB 75 (vs SM57 nie ma transformera, lepszy dół od Pyle)> Pyle PDMIC78 (też bodaj nie ma, i mówią, by lepiej go nie używać z zasilaniem Phantom, ale to ten sam problem rzekomego niezbalansowania co przy modzie wyżej, ale one wszystkie są zbalansowane i nic nie powinno się dziać, i widziałem, jak ktoś to sprawdzał przez kilka miesięcy)<Stag SDM70 (sam wokal niby bardziej zamulony od Pyle, ale już śpiew czy gitara elektryczna znacznie lepsze).
Generalnie Pyle i t.bone są sporo jaśniejsze, ale SM57 ma fajny dół i głębię, a całą resztę powinno się dać załatwić mądrze w post processingu.
Monoprice Stage Right 600057 - kolejny klon SM57, ale który potrafi zabrzmieć dobrze z pianką A81WS, ale poza tym jest dość szorstki, i przy instrumentach nie ma podjazdu do oryginału.

SM58 - to kolejny znany i ceniony od lat kombajn roboczy w umiarkowanej cenie. Ale trochę ciemny. I nie, SM58 nie da się przerobić prostym zdjęciem grilla, że będzie brzmiał jak 57, jakby ktoś pytał lub miał.
Transformless mod - klik
Tańszy klon - Stagg SDM70 (choć gorsze brzmienie)

Warto jeszcze zwrócić uwagę na ciut jaśniejszy wariant SM58:
Shure Beta 58a (jak odróżnić podróbkę - klik)
Tańszy klon - Behringer BA 85a, lub jeszcze tańszy XM8500>SM48.

Przewijają się jeszcze inne alternatywy do SM7B tu i ówdzie. Kilka dni temu szukałem po tubach różnych alternatyw dla SM7B, i właśnie się zorientowałem, że właściwie wszystkie w ostatnim teście zawarł Podcastage, w tym Shure Beta 58A, więc możecie posłuchać wszystkich w tym wideo. Wersja audio w opisie:
https://youtu.be/_bg1cy8AUvI
Dorzucam też dodatkowe owoce researchu:

Audix i5 - do wokalu jaśniejszy i w tym względzie bardziej ludzki od SM57
Neat Worker Bee - mam podejrzenia, że załączony do niego popfiltr nie jest najlepszej jakości, i można go zdemontować, i zastąpić celem dalszego ulepszenia brzmienia. Bez niego brzmi naprawdę zauważalnie jaśniej, i nadal poprawnie, co na dynamika w tej cenie robi wrażenie.
sE Electronics V7 - dobrze znosi EQ, zauważalnie jaśniejszy od SM58
Audio-Technica AT875R (choć pierwotnie ma inne przeznaczenie, bo to kierunkowy "shotgun" ale udany, i może się obyć bez Cloudliftera, gąbka ("windscreen") w zestawie)
Rode PodMiC (tutaj dobrze pasuje Rode WS 2, i znów zbliżamy się pi razy stodoła do tego co prezentuje SM7B)
Np. na kanale składmuzyczny autor dowodzi, że PodMIC od Procastera i Podcastera brzmi znacznie lepiej w porównaniu do tego co mówi Podcastage, i rzeczywiście w testach Dominika to słychać. Najwidoczniej język polski ma swoje specyficzne brzmienie. Tamte dwa też u nich znajdziecie recenzje.
Rode Procaster (jak ostatnio w świetnym teście zauważył Podcastage, to coś między SM7B i RE20, zauważalnie zyskuje przy używaniu Fetheada czy Cloudliftera na przykładowo 2i2 2 gen. Generalnie jest lepszy od PodMiC - zmierzone wyższe częstotliwości są wyższe wbrew temu co PodMIC ma na papierze (wiem, że PodMIC jak na dynamika też jak SM7B wymaga porządnego wzmocnienia - Podcastage zawsze pokazuje u siebie poziomy w testach). Na Procaster można założyć piankę za trzy dolary do środka i też ładnie ogarnia plozywne - klik
Beyerdynamic M201 TG (pasuje A81WS)
Polsen MC-Pod
Electro-Voice RE320 (mniejszy apetyt na prąd niż
RE20 - nieźle się zgrywa z Fetheadem, ale drugi brzmi bardziej neutralnie, i po EQ IMHO lepszy, [w sumie to już droższa alternatywa SM7B, oba jaśniejsze) ogólnie łatwiej z niego potem wyciąć w post produkcji z wokalu różne niepożądane dźwięki (za: Dominikiem)
Ostatnio zmieniony 13 sty 2022, 0:21 przez Nerwowy, łącznie zmieniany 1 raz.
opierdalachi
Posty: 19
Rejestracja: 11 paź 2019, 11:35

Re: Mikrofon

Post autor: opierdalachi »

Kupilem sm7b z interfejsem UA apollo twib i nie jestem zadowolony z jakosci. Zamawiam cloudlifter i wyglusze lepiej pomieszczenie z nadzieja ze uda sie przyzwoita jakosc ogarnac z tego. Jest cos jeszcze co moge zrobic by poprawic jakosc?
Awatar użytkownika
stratemirat
Posty: 569
Rejestracja: 31 maja 2020, 6:22

Re: Mikrofon

Post autor: stratemirat »

Usta jak najbliżej mikrofonu, gainu w interfejsie ile fabryka dała (lub odrobinę mniej), kompresja i eq według potrzeb.
Awatar użytkownika
Addicted
Posty: 1789
Rejestracja: 11 maja 2019, 10:44

Re: Mikrofon

Post autor: Addicted »

stratemirat pisze: 05 sty 2022, 15:44 Usta jak najbliżej mikrofonu
:shock:
Awatar użytkownika
stratemirat
Posty: 569
Rejestracja: 31 maja 2020, 6:22

Re: Mikrofon

Post autor: stratemirat »

Po to ma ten wielki wbudowany popfiltr żeby do niego gadać z bliska.
opierdalachi
Posty: 19
Rejestracja: 11 paź 2019, 11:35

Re: Mikrofon

Post autor: opierdalachi »

Tak, to jest akurat fakt z ustami blisko mikrofonu. Na 3/4 gaina juz jest bardzo glosno bez cloudliftera, jakosc wokalu nie jest zadawalajaca jak na recenzje ktore czytam czy np trak logica 44more, licze ze cloudlifter to poprawi
Awatar użytkownika
Addicted
Posty: 1789
Rejestracja: 11 maja 2019, 10:44

Re: Mikrofon

Post autor: Addicted »

Weź już sobie lepiej kup jakiegoś np avantone cv12 zamiast kombinować. Oczywiscie odpowiednie przygotowanie pomieszczenia to też istotna kwestia. Co Cie skłoniło do wyboru takiego a nie innego mikrofonu?
opierdalachi
Posty: 19
Rejestracja: 11 paź 2019, 11:35

Re: Mikrofon

Post autor: opierdalachi »

Recenzje ktore ma dobre, plus to video
Nerwowy
Posty: 176
Rejestracja: 23 cze 2020, 17:31

Re: Mikrofon

Post autor: Nerwowy »

@opierdalachi Ale przecież suche wokale z tego mikrofonu jakoś nie wydaje mi się, żeby kiedykolwiek brzmiały jakoś super. Masz tam spory zjazd w częstotliwości między 12-20kHz czego większość pojemnościówek raczej nie ma w zwyczaju mieć. Taki też urok mikrofonów dynamicznych, choć tu jako wyjątek na wyróżnienie zasługuje RE20, co nie znaczy, że jest tu panaceum na cały problem.
Sekret tkwi w tym co można z SM7B wyciągnąć w miksie po odpowiedniej obróbce, EQ, saturacji, kompresji. A to samo w sobie jest znacznie trudniejszse niż tylko ogarnąć kupienie droższego mikrofonu i interfejsu. SM7B zwłaszcza przy głośnych wokalach bywa niezastąpiony tam, gdzie reszta zawodzi. Najbardziej jaskrawy przykład to muzyka metalowa, wszelkie krzyki, oczywiście nie tylko.
Osobiście uważam, że masz wystarczająco dobry interfejs, choć cloudlifter odrobinę powinien wpłynąć na brzmienie. Na ogół i tak nie chodzi o to, żeby nagrywać jak najbliżej okolic 0dB, bo robi się to nawet i w okolicach -18dB. Nagrywanie ciszej pomaga uniknąć clippingu przy głośnych partiach, a potem i tak to się podgłasza i prasuje, że ta głośność jest potem odpowiednia. Dlatego większego problemu tutaj upatrywałbym się bardziej w odpowiednim miksie całości. Oczywiście należy mieć na uwadze, że wszelki szum przy agresywnym prasowaniu będzie mocno nas trzymać z tyłu, także i nagrywanie SM7B na byle czym może się różnie skończyć.
Szukając na polskim podwórku, choćby jakiś czas temu nagrywane wokale do akustycznych wersji kawałków Pezeta brzmiały wzorcowo.
Zakładając, że chcesz zrobić coś jeszcze ekstra, zdejmij dołączoną gąbkę i użyj zamiast niej zewnętrznego popfiltru. To częsta praktyka w studiach używających SM7B, która ma na celu odrobinę otworzyć jego brzmienie. Nie znaczy, że upatrywałbym się tutaj całkowitego rozwiązania problemu. Zawsze może się okazać, że nawet Twój głos jakoś nie zgrywa się za bardzo z tym mikrofonem. Prosto z pudełka prezentuje zamulone, trochę przebasowione brzmienie, więc dodatkowo mając niski głos, a przede wszystkim nie umiejąc odpowiednio obrobić materiału, efekt końcowy może dosyć odstawać od zamierzonego.
Awatar użytkownika
Addicted
Posty: 1789
Rejestracja: 11 maja 2019, 10:44

Re: Mikrofon

Post autor: Addicted »

^
Czyli ogólnie można to zawrzeć w jednym zdaniu: Dobry miks to podstawa.
Kwestia jedynie jaki chcemy mieć "surowy" materiał zaraz po nagrywce.
wklz

Re: Mikrofon

Post autor: wklz »

Cześć, to mój pierwszy post tutaj.

SM7B potrzebuje nie "dobrego interfejsu" tylko konkretnego preampu, dobranego w zależności od głosu i oczekiwanego rezultatu. Przy takim budżecie warto ostudzić zapał, zgarnąć zwykłego dynamika i na nim nagrywać ryby do własnego osłuchania techniki i wstępnej aranżacji. A tym już możesz zdziałać naprawdę dużo.
Jak już ustalisz co i jak chcesz nagrywać to polecam pójść do studia nagraniowego, gdzie porównasz sobie kilka naprawdę dobrych mikrofonów, realizator powie jak daleko od mikrofonu stanąć i co ewentualnie poprawić w głosie.
Po dobrej sesji wyjdziesz ze świadomością, że najsłabszym ogniwem jest Twoje wykonanie a nie jakieś sprzęty i będziesz mógł szlifować kolejne rzeczy.
ODPOWIEDZ